سخت افزاررایانه

سخت افزاررایانه

آنچه در اين مقاله مي خوانيد، يك راهنماي جامع براي عيب زدايي از كامپيوترتان نيست اما مي تواند شما را به سمت يافتن مشكل كامپيوتر راهنمايي كند.

 

اگر بعد از فشردن دكمه power، كامپيوتر روشن نشد

بررسي كنيد آيا سيم برق متصل است؟ آيا سر ديگر سيم برق متصل شده است؟ سوييچي كه در پشت كامپيوترتان وجود دارد چك كنيد. از اتصال صحيح منبع تغذيه به مادربرد اطمينان حاصل كنيد. كابل برق فلاپي را چك كنيد. اگر هيچ يك از اين كارها نتيجه نداد در مرحله بعد هر چيزي را كه به مادربرد متصل است به غير از كابل برق، سيم دكمه power، كارت گرافيك، حافظه RAM و CPU را جدا كنيد. اگر باز هم سيستم بالا نمي آيد يك يا دو قطعه از سيستم شما معيوب است. در اين مورد به احتمال زياد مادربرد يا منبع تغذيه Case شما اشكال دارد.

 

اگر سيستم روشن مي شود ولي بوق نمي زند يا بالا نمي آيد

ابتدا همه اتصالات را چك كنيد و دوباره امتحان كنيد. در صورتي كه اين عمل مؤثر نبود، بهترين كار اين است كه مانند بالا همه چيز را به غير از سيم دكمه power، كارت گرافيك، حافظه RAM و CPU را از مادربرد جدا كرده و دوباره امتحان كنيد.

اگر كامپيوتر به خوبي شروع به كار كرد كامپيوتر را خاموش كنيد و هر بار يك قطعه را متصل كرده و سپس كامپيوتر را روشن كنيد تا جايي كه مشكل را پيدا كنيد ولي اگر كامپيوتر اصلا‎‎ً روشن نشد احتمالاً يك يا چند قطعه معيوب داريد(CPU ،RAM، مادربرد و منبع تغذيه).

 

كامپيوتر روشن مي شود و متناوبا‎ً بوق مي زند، بالا مي آيد

ببينيد آيا حافظه RAM شما بدرستي نصب شده است اگر لازم است آن را بيرون آوريد و دوباره جا بزنيد.

 

سيستم روشن مي شود يك سري بوقهاي سريع مي زند، بالا نمي آيد

ببينيد آيا كارت گرافيك به درستي روي اسلات AGP نشسته است يا خير.اگر مقدار كمي از كارت گرافيك خارج از اسلات AGP باشد سيستم بالا نمي آيد.

چند مشكل ديگر هم وجود دارد كه بوسيله اين بوقها شناسايي مي شود اما دو مورد بالا معمول ترين موارد هستند.

اگر سيستم بالا مي آيد ولي مشكلاتي را مشاهده مي كنيد در اين جا دو مشكل عمده ذكر مي شود. كامپيوتر شما در هنگام نصب سيستم عامل بارها از حركت باز مي ايستد علت آن مي تواند گرماي CPU باشد بخصوص CPU هاي شركت AMD يا CPU هاي قديمي تر شركت INTEL. چك كنيد آيا فن CPUبخوبي عمل مي كند و چك كنيد آيا هيت سينك (قطعه آلومينيومي كه روي CPU نصب شده و معمولاً رنگ سياه دارد) بخوبي نصب شده است و با سطح CPU كاملاً موازي است. مطمئن شويد از هيت سينكي استفاده مي كنيد كه ساخت سازنده CPU شماست. هيت سينك اگر درست نصب شود بيش از آنچه نياز است خنك كاري انجام مي دهد.

 

 مشكلات زيادي در سيستم عامل همراه با صفحات آبي كه ظاهر مي شود داريد

خطاهايي كه در هنگام كپي كردن فايل هاي Set up بوجود مي آيند بخصوص در ويندوز 2000 و XP، به احتمال زياد نشانه وجود مشكل در حافظه RAM شماست. اين امكان هم وجود دارد كه مشكل از هارد ديسك شما باشد اگر خطاها همراه با صفحات آبي است كه در آنها Page Fault ديده مي شود يقيناً مشكل از حافظه RAM شماست.


ر کامپیوتر شما به طور ناگھانی خاموش میشود یا به شما صفحه نمایش آبی رنگ که نشانه ھنگ کردن است نمایش داده می
شود، اما شما نمی توانید بفھمید مشکل از کجاست، مشکل می تواند از حافظه یا سخت افزار مربوط باشد ، و خوشبختانه برنامه
اوبونتو لایو سی دی دارای ابزاری است که به شما در رفع این مشکل کمک می کند.
+ Memtest تست رم با 86
تشخیص مشکلات مربوط به حافظه رم کار مشکلی است ، این مشکلات می توانند از مزاحمت ھای کش برنامه ھا ، تا راه اندازی
مجدد حلقه ھای پردازشی متنوع باشند. حتی اگر شما وقتی رم جدیدی نصب با ھیچ مشکلی ھم روبرو نشوید ، ایده خوبی است
که آن را به طور کامل با این برنامه آزمایش کنید.
که این آزمایشرا انجام خواھد داد که آزمون حافظه رم کامپیوتر شماست! + Memtest اوبونتو لایو سی دی شامل ابزاری به نام 86
در خارج از محیط گرافیکی اوبونتو اجرا می شود. + Memtest بر خلاف بسیاری از ابزارھای لایو سی دی زنده که تا کنون دیده ایم 86
خوشبختانه ، کل عملیات به سادگی طی چند مرحله ساده است.
در دسترس نخواھد + Memtest برای ایجاد درایو فلش اوبونتو استفاده می کنید، در ان صورت 86 UNetbootin توجه : اگر شما از
را نصب کنید(نصب یواس Pendrivelinux برنامه نصب یواس بی یونیورسال UNetbootin بود. ما توصیه می کنیم به جای استفاده از
بی یونیورسال توصیه میشود ، ولی اجباری نیست).
برای شروع به تست توسط برنامه لایو سی دی کامپیوتر خود را با اوبونتو لایو سی دی یا درایو یواس بی بوت کنید.سپس با این
صفحه مواجه می شوید :

[تصویر: 160.png]

با استفاده از کلید فلش سمت پایین گزینه تست حافظه (Test memory) را انتخاب و اینتر بزنید. 86 + Memtest بلافاصله تست رم رایانه را شروع می کند.



اگر گمان می کنید که بخش مشخصی از حافظه دچار مشکل است، شما می توانید بخشھای خاصی از حافظه با فشار دادن کلید c و تغییر دادن گزینه انتخاب کنید. شما ھمچنین می توانید آزمایشات خاصی را برای اجرا انتخاب کنید.


با این حال ، تنظیمات پیش فرض 86 + Memtest به طور کامل به تست رم می پردازد ، از اینرو توصیه می کنیم تنظیمات تست را به حال خود رھا کنید و آن را تغییر ندھید. 86 + Memtest دارای آزمایشات گوناگونی است که بسته به سرعت رایانه شما می تواندمدتی طول بکشد، بنابراین پیشنھاد ما این است که قبل از رفتن به رختخواب این عملیات را شروع کنید تا به وقت گیر بودن
احتمالی عملیات وقت کافی بدھید.

تست پردازنده با cpuburn
خاموش شدن ناگھانی سیستم — به ویژه ھنگامی که مشغول پردازش وظایف سنگین و بزرگ است — می تواند نشانه ای از بروز اشکال از پردازنده ، بخش تامین برق(پاور) ، یا خنک کننده و فن سیستم باشد. ابزاری به نام cpuburn می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید مشکل از کدام یک از این قطعات سخت افزاری است.
توجه: cpuburn بر اساس ایجاد بار و استرس برای تست کامپیوتر شما طراحی شده است – در ھنگام اجرای این تست سرعت وحرارت پردازنده بالا رفته که ممکن است مشکلات کوچکی را تشدید کند که در غیر این تست جزئی خواھند بود. این ابزار وسیله
قدرتمندی جھت تشخیص عیوب است ، اما باید با احتیاط از آن استفاده شود.

مانند حالت قبل کامپیوتر خود را با اوبونتو لایو سی دی یا درایو یواسبی بوت کنید ، اجرای اوبونتو از روی سی دی یا درایو یواس بی را انتخاب کنید. ھنگامی که محیط دسکتاپ لود شد ، برنامه Synaptic Package Manager را با کلیک بر روی منوی سیستم در بالا و چپ صفحھو، سپس انتخاب گزینه Administration باز کنید.



Cpuburn یک ابزار مرجع (repository) است. برای فعال کردن مرجع ، بر روی تنظیمات در منوی بالا کلیک کرده، و سپس Repositories ر اانتخاب کنید.کنر این گزینه تیک بزنید .”(Community-maintained Open Source software (universe“


سپس پنجره را ببندید. در پنجره اصلی Synaptic بر روی دکمه بارگذاری مجدد (Reload) کلیک کنید.پس ازاینکه لیست بسته بارگذاری مجدد شد و ایندکسبه روز شد ، در جعبه جستجوی سریع متن (Quick search) عبارت cpuburn را وارد کنید .


روی چک باکس ستون سمت چپ کلیک کنید و Mark for Installation را انتخاب نمایید.سپس روی دکمه Apply در نزدیکی بالای پنجره کلیک کنید. ھمراه با نصب cpuburn , برنامه نصاب به شما در مورد خطرات احتمالی استفاده از آن ھشدار می دھد.



با فرض اینکه می خواھید این ریسک را بپذیرید (البته کامپیوتر شما به طور ناگھانی ری استارت می شود احتمالا ارزش پذیرفتن چنین ریسکی را دارد ، یک پنجره ترمینال را با کلیک بر روی منوی Applications بالا و چپ صفحه و سپس کلیک بر روی نرم Terminal باز کنید.
Cpuburn شامل تعدادی از ابزارھا برای تست انواع مختلف پردازنده است. اگر پردازنده شما بیش از ۶ سال از عمرش می گذرد، به فھرست کامل پردازنده ھای مورد پشتیبانی نگاه کنید و برای پردازنده ھای مدرن AMD ، از فرمان ترمینال زیر استفاده کنید:
burnK7
و برای پردازنده ھای مدرن اینتل ، استفاده از فرمان ترمینال :
burnP6
پردازنده مورد آزمایشما اینتل است ، بنابراین ما دستور burnp6 را اجرا می کنیم. پس از آغاز دستور ، بلافاصله برنامه پردازنده تا ٩٩٫٧ % مصرف کل (با توجه به ابزارنشان دھنده لینوکس در زمینه مصرف سی پی یو) تحت فشار قرار می دھد،


اگر کامپیوتر شما مشکل در پردازنده ، تامین برق ، و یا خنک کننده داشته باشد، آنگاه کامپیوتر شما به احتمال زیاد در عرض ١٠ یا
١۵ دقیقه خاموش خواھد شد. از آنجا که این برنامه بر روی کامپیوتر شما فشار مضاعفی قرار میدھد ، ما توصیه به رھا کردن رایانه
در تمام طول شب نمی کنیم چون اگر مشکلی وجود داشته باشد ، به سرعت به قطعات صدمه شدیدی وارد می شود.
ابزارھای Cpuburn ، از جمله burnp6 ، ھیچ رابط کاربری ندارند؛ ھنگامی که آنھا شروع به اجرا کنند ، آنھا از پردازنده رایانه به شدت استفاده می کنند تا زمانی که ابزار را متوقف کنید. برای متوقف کردن برنامه ای مانند burnp6 کلید ھای ، Ctrl+C را در پنجره ترمینالی که برنامه در حال اجرا است بزنید.


نتیجه گیری
اوبونتو لایو سی دی ٢ ابزار تست بسیار خوب برای تشخیص مشکلات پیچیده کامپیوتری یا تحت فشار قرار دادن سخت افزار جدید
کامپیوتر برای ما فراھم می کند. باید بدانیم که این ابزارھای پیشرفته را حتما باید با احتیاط استفاده کرد،البته این ابزار ھا بسیار
مفید و به اندازه کافی آسان است به طوری که ھر کسی می تواند از آنھا استفاده کند.



|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : MR VAHID
تاریخ : یک شنبه 1 ارديبهشت 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: